اروند نیوز

پایگاه اطلاع رسانی حوزه مقاومت بسیج دانش آموزی حضرت روح اله(ره) قادرآباد فارس
اروند نیوز
با سلام و تحیت
بادرود و صلوات برروح پر فتوح امام راحل و شهیدان انقلاب و با آرزوی سلامتی و ظهور منجی عالم بشریت امام زمان(عج) و سلامتی نائب برحقش مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی).
وبسایت اروند نیوز متعلق به حوزه مقاومت بسیج دانش آموزی حضرت روح اله(ره) قادرآباد، استان فارس می باشد و موضوعات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اطلاع رسانی به نشر می پردازد.
شنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۲۶ ق.ظ

راه های جلو گیری از اعتیاد به موبایل

راه های ترک اعتیاد به موبایل

اگر احساس می کنید که نمی توانید از موبایل تان دور شوید، در حالی که دچار هزینه های سرسام آور و یا مشکلات دیگر شده اید توصیه های عملی زیر برای تان مناسب است:

بقیه در ادامه مطلب


میزان استفاده از موبایل تان را محاسبه کنید
هر چند سخت و ناراحت کننده است، اما زمان صحبت با موبایل و همین طور زمانی را که صرف پیامک دادن می کنید (و یا حتی زمان بازی کردن با موبایل و...) را محاسبه کنید و ببینید در هفته چقدر می شود. گاهی به ویژه در مورد پیامک چنین محاسبه ای مشکل است. زمان بگیرید و بلافاصله یادداشت کنید که در هر بار چقدر وقت صرف می کنید. سپس در روز و هفته آن را محاسبه کنید. به علاوه مشخص کنید که کم اهمیت ترین تماس ها که وقت زیادی صرف آن ها کرده اید کدام است. (این بخش از کار کمی دقت و صبر می خواهد و ما ایرانی ها باید بیشتر ذهن مان را به اعداد و ارقام و محاسبه عادت دهیم).
شروع به کاهش زمان مصرف کنید.
اگر مثلاً برآورد شما برای زمانی که صرف پیامک کرده اید. 10 ساعت در هفته بوده، برای خودتان هدف تعیین کنید که د رهفته ی اول از این زمان بکاهید و مثلاً آن را به 9 ساعت برسانید. بهتر است هدف، واقع بینانه و بر اساس کاهشِ تدریجی باشد، مثلاً 10 درصد کاهش در هر هفته. طبعاً این کاهش را از فعالیت های کم اهمیت شروع کنید و هوشیارانه تلاش کنید که آن را کوتاه و کوتاه تر کنید.
در لحظه و مکان حاضر باشید
متأسفانه بعضی ها خودشان جایی هستند و فکرشان جایی دیگر و یا گمان می کنند که لازم است حتماً در هر جا و هر زمان و تحت هر شرایطی در دسترس و در ارتباط با دیگران باشند. خوب، چنین چیزی مثلاً اگر در صف خرید هستید اشکالی ندارد اما هنگام صحبت با دوست یا ضمن کار، نیاز به توجه و تمرکز و یا ارتباط رو در رو دارید. گاهی تماس های تلفنی یا گوش به زنگ بودنِ مداوم، باعث اضطراب و عدم حضور ما در لحظه می شود. در این شرایط، خود را ملزم کنید که تلفن را خاموش و یا حداقل از جلوی چشم دور سازید. این کار نه تنها برای ترک عادت شما خوب است بلکه احترام و تقدیر دیگران را هم جلب می کند.
شما به همه ی ارتباط ها نیاز ندارید
از نشانه های مدیریت صحیح روابط، اولویت بندی آن هاست. بعضی ها گمان می کنند که به طور روزمره باید به تلفن از جانب «هر کسی» سریعاً پاسخ دهند و برای خود اصل و قاعده ای ساخته اند که وقت آن ها را پر کرده و به آرامش آن ها لطمه زده. به کیفیت و اهمیت روابط هم باید توجه داشت و آن ها را اولویت بندی نمود و از بین آن ها گزینش کرد. همه ی چند صد نامی که در لیست موبایل تان دارید، از اهمیت و اولویت یکسان برخوردار نیستند.
خیلی ها هم بارها جعبه ی پیامک (Inbox) موبایل شان را چک می کنند که آیا پیامی برای شان آمده یا نه. همه ی پیام های رسیده نیز آنقدر مهم نیستند که شما را دچار وسواس چک کردن کنند. اگر کسی کار بسیار مهم یا فوری داشته باشد تماس تلفنی را ترجیح می دهد.
موبایل تان را خاموش کنید
خیلی از مواقع می توانید موبایل تان را خاموش کنید و به کناری بگذارید اگر کسی در هنگام خوابِ شب با شما کاری دارد، کاری نیست که نتوانید صبح انجامش بدهید. سعی کنید با چنین رفتاری، بر اضطراب خود و بر این قطعه ی کوچک فناوری مسلط شوید و کنترلی آگاهانه بر آن پیدا کنید. گاهی پاسخ ندادن بهتر از پاسخ نامناسب و معترضانه دادن است.
فناوری برای ماست، و نه بر عکس
اگر فناوری کنترل زندگی را به دست گرفته، برای ما تنش و استرس درست کرده، و یا ما را دچار مشکل مالی کرده، باید در رابطه ی خودمان با فناوری تجدید نظر کنیم. این فناوری است که باید در خدمت ما باشد و نه برعکس. اگر می بینید چنین نیست تأمل و مروری کنید و دوباره کنترل را به دست گیرید. برای تمرین می توانید موبایل تان را در زمان هایی از روز به کناری بگذارید.
وابستگی و عادت به موبایل نباید به کار، وضعیت مالی و روابط شما لطمه بزند، برای شما و سایرین خطر و تصادف درست کند و یا خواب و آرامش تان را سلب کند. اگر به رغم همه ی توصیه های فوق، هنوز با موبایل خود مشکل دارید و قادر به کنترل استفاده از آن نیستید، حتماً از حضور یک مشاور و روان درمانگر بهره بگیرید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی