اروند نیوز

پایگاه اطلاع رسانی حوزه مقاومت بسیج دانش آموزی حضرت روح اله(ره) قادرآباد فارس
اروند نیوز
با سلام و تحیت
بادرود و صلوات برروح پر فتوح امام راحل و شهیدان انقلاب و با آرزوی سلامتی و ظهور منجی عالم بشریت امام زمان(عج) و سلامتی نائب برحقش مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی).
وبسایت اروند نیوز متعلق به حوزه مقاومت بسیج دانش آموزی حضرت روح اله(ره) قادرآباد، استان فارس می باشد و موضوعات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اطلاع رسانی به نشر می پردازد.
شنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۲، ۰۸:۰۴ ق.ظ

مسابقه کتاب دغدغه های فرهنگی

پس از مطالعه به سوالات پاسخ داده و هدیه بگیرید


«برگرفته از کتاب دغدغه های فرهنگی

شرح یکی از بیاناترهبرمعظم انقلاب(مدظله العالی) در سال 73»


غصه و درد کجاست؟

شما حرکت را علی باب الله و متوکلاً علی الله و قاصد لوجه الکریم ادامه دهید؛ تا انشاء الله خدای متعال از شما قبول کند؛ که اگر قبول کرد ، از همه اینها عظمتش بیشتر است ، غصه و درد آنجاست که تلاشی بکنی ، اما خدا آن را قبول نکند ،به خاطر اینکه اخلاص ما در آن کم است . مخلصآً ، موقناً و متوکلاً علی الله راه بیافتید ، خدای متعال انشاالله کمک خواهد کرد . هم کمک مادی و کمک غیر مادی .

حرکت شما باید برای قبول و رضای خدا باشد. عقاید ما باید قرص و محکم باشدو آن را با زبان مناسب بیان کنیم . نوشته های برآمده از اخلاص، انسان را تکان می دهد . برای جاری کردن روحیه اخلاص از دورانهشت سال جنگ بایداستفاده کرد.خط انقلاب را بدون هیچگونه ساییدگی در اهداف ، با قاطعیت و قوت به سمت اهداف انقلاب ادامه دهیم . باید خودمان را برای خدمت در هر جا و به هر گونه آماده کنیم .

من صندلی خاصی ندارم:من با این روحیه وارد شدم و بارها به دوستانم می گفتم که آن کسی نیستم اگر وارد اتاقی شدم ، بگویم :" آن صندلی متعلق به من است و اگر خالی بود بروم آنجا بنشینم ، و اگر خالی نبود ، قهر کنم و بیرون بروم." گفتن این مطالب شاید چندان آسان نباشد و ممکن است حمل بر چیزهای دیگر بشود ، اما واقعأ اعتقاد دارم که برای انقلاب باید اینطوری باشیم ، از پیش معین که صندلی ما آنجاست و اگر دیدیم آن صندلی را به ما دادند خوشحال بشویم و برویم و بنشینیم و بگوییم حق با ما بود و اگر دیدیم آن صندلی نشدو یا گوشه اش ذره ای ساییده بودبگوییم به ما ظلم شد و قبول نداریم و قهر کنیم و بیرون برویم .من از اول این روحیه را نداشتم و سعی نکردم اینطوری باشم. در مجموعه انقلاب تکلیف ما این است . در جمهوری اسلامی هر جا که قرار گرفتید ، همانجا را مرکز دنیا بدانید.


اخلاق تشکیلاتی :

اخلاق تشکیلاتی ، یعنی اخلاق اسلامی ؛ اخلاق تشکیلاتی یعنی اخلاق اسلامی منظم ، یعنی چگونگی برخورد دو برادر ، دو همفکر دو هم آهنگ، دو هم جهت اخلاق باعث می شود که مجموعه مقررات و تکالیف اسلامی بدون ساییدگی انجام بگیرد .با اخلاق بد در خودمان دائمأ مبارزه کنیم و اخلاق نیک را به وجود آورده و رشد بدهیم.


آفات اخلاق تشکیلاتی:

آفت عُجب : یکی از اخلاق مذموم و پلید "عجب" است . عجب یعنی چه؟ یعنی خود شگفتی ؛ این یک خصوصیت است ، یک اخلاق است؛ بنده ده ساعت اینجا کار کنم مستمرأ ، اما از خودم ممنون باشم ، این را می گویند عجب ، خب چه عیب دارد ما از خودمان ممنون باشیم ، از خودمان راضی باشیم که داریم کار می کنیم؟این خیلی معلوم است؛ عیبش این است که تا خیلی ازخودمان متشکر شدیم، متوقع ایم همه از ما متشکر باشند، ما به این خوبی ،به این منظمی ، اینجور خوب کار می کنیم ، زیاد کار می کنیم ، باید همه قدر ما را بدانند دیگر ! همین خود شگفتی یکی از بدترین خصلت هاست و این را علاج کنید با مقایسه خودتان با کسانی که بهتر و بیشتر و موثر تر از شما کار می کنند . علاج کنید با بزرگ کردن عیوب کارتان در ذهن خودتان و به کیفیتی این حالت را در خودتان بشکنید.

آفت کبر:آفت دیگر کبر است ، یعنی خود را بزرگ دیدن که خدا تکبر و خود بزرگ بینی را در چشم پیامبران زشت کرده است.

آفت دل خوش کردن : آفت دیگر آفت دل خوش کردن است . یعنی فکر کنیم که حالا ما مشغول کاریم ، دیگر بیشتر از این چه کار کنیم .این یک آفت بزرگ است و بایستی طرز فکر مماس تر ، علمی تر ، قابل تطبیق تر ، و بیشتر متناسب با نیاز ها باشد.

آفت عجله :عجله در کارها همیشه کار را خراب می کند ، احساس اینکه دیر شده و شتاب و سرعت باید داشت دست و پا گیر است. یک لحظه تأ نی تحقیقاً روا نیست .اما یک قدم با عجله هم یقیناً موجب سرنگون شدن و ناکام شدن است .عجله نباید کرد. وضع خودمان را با آن وضع ایدئولوژی رقیب مقایسه نکنیم.

اتقان در کار : اگر کار را تمام کردید ؛ کار را کرده اید و الا اگر نهصد و نود و نه جزء کار را تمام کردید ، اما همان یک جزء آخرش را نکردید ، کار انجام نشده است . اتقان یعنی این . یعنی نگذارید در هیچ گوشه ی کار اشکال بوجود آید .هر چه می توانید کار را محکم انجام دهید ؛ چون استحکام ضرری ندارد .اگر قدری هم تأخیر افتاد، بیفتد. اشکالی نداردو عجله ای نیست .استحکا م یک مقدار خرج بیشتری خواهد داشت ؛ داشته باشد.


دانش آموز گرامی؛

ضمن عرض سلام و خدا قوت

لطفآ پس از مطالعه به سوالات زیر پاسخ داده و به شماره 09170498574 تا پایان ماه مهر پیامک نمایید . در صورت شرکت مرتب در مسابقه پیامکی، هر سه ماه یکبار به تعدادی از افراد شرکت کننده هدیه تعلق خواهد گرفت.

1-معنای اتقان در کار: 

الف:تأخیر در انجام کار                              ب:کار را محکم انجام دادن 

ج:عجله در کار                                            د:گزینه الف و ج


2-اخلاق تشکیلاتی یعنی چه؟

الف:اخلاق اسلامی منظم                         ب:چگونگی برخورد دو برادر

ج:اخلاق متعادل                                        د:گزینه الف و ب


3-حرکت باید برای:

الف:جهاد در راه خدا                                    ب:توکل بر خدا 

ج:قبول و رضای خدا                                     د:همه موارد


4- « وضع خودمان را با آن وضع ایدئولوژی رقیب مقایسه نکنیم»، فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص کدام یک از آفات اخلاق تشکیلاتی می باشد؟

الف:آفت عجله                            ب:دل خوش کردن 

ج:کبر                                                 د:عجب


5-طرز فکر باید چگونه باشد؟

الف:مماس تر با نیازها                           ب:علمی تر و قابل تطبیق تر

ج:متناسب با نیازها                                د:همه موارد


(نحوه ارسال پیام به صورت مثال مقابل باشد. مثال: ج.الف.الف.د.ب )


معرفی کتاب:

کتاب حکایت زمستان سعید عاکف؛ این کتاب در مورد خاطرات یک رزمنده که در زندانهای رژیم بعث مورد شکنجه قرار گرفتند می باشد.


منبع: سازمان بسیج دانش آموزی استان فارس

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۲۷
خادم الشهدا (مدیر وبسایت)