دوشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۵۴ ق.ظ
امر به معروف و نهی از منکر در پیشگاه خداوند
الف ) لغویین درکتب لغت معنای مختلفی برای معروف و منکر ذکر کرده اند درباره ی کلمه (معروف) که از ماده ی عرف میباشد و اسم مفعول است گفته اند : به معنی شناخته شده ، نیک ، خیر ، رزق ، احسان به دیگران اسم برای هر کاری که خوبی آن مورد تایید شرع و عقل باشد کلمه (منکر) از ماده انکار و (نکر) است و گفته اند به معنی ناشناخته زشت ، پلید ، حرام ، و هر چیزی که شارع زشت شمرده و حرام کرده است ...
بقیه مطالب را در ادامه مطلب مشاهده کنید
معنای معروف و منکر :
الف )
لغویین درکتب لغت معنای مختلفی برای معروف و منکر ذکر کرده اند درباره ی کلمه
(معروف) که از ماده ی عرف میباشد و اسم مفعول است گفته اند : به معنی شناخته شده ،
نیک ، خیر ، رزق ، احسان به دیگران اسم برای هر کاری که خوبی آن مورد تایید شرع و
عقل باشد کلمه (منکر) از ماده انکار و (نکر) است و گفته اند به
معنی ناشناخته زشت ، پلید ، حرام ، و هر چیزی که شارع زشت شمرده و حرام کرده است
.
اولین
امر به معروف و نهی از منکر
در قران
کریم امر به معروف و نهی از منکر ذات حضرت حق است .
خداوند
متعال می فرماید :
(ان الله
بامر بالعدل و الاحسان و ایتا ء ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنکر و البغی
یعظکم لعلکم تذکرون )
خداوند
به عدل ، احسان و بخشش به خویشاوندان فرمان می دهد و از فحشا ، زشتکاری و ستم نهی
می کند شمار را پند می دهند باشد که پند گیرنده درباره ی عظمت و اهمیت امر به
معروف و نهی از منکر همین بس که این آیه ی کریمه ی خداوند بزرگ را نخستین امر به
معروف و نهی ازمنکر قلمداد و معرفی می کند . این خداوند است که به عدل احسان و بخشش
به نزدیکان (که عالیترین مصادیق معروف است ) فرمان می دهند و امر می کند و از منکر
و فحشا و تجاوزگری (که مفاهیم و مصادیق کلی منکر و کارهای زشت است ) باز می دارد و
نهی می کند .
بنابراین
انسان به عنوان خلیفه ی و جانشین خداوند بر روی زمین که برای اجرای این فریضه گام
پیش می نهد , کاری خدای گونه می کند و رسالت خطیر و مسئولیت بزرگ الهی
ایفا نمی نماید .
به نظر
من در هرار گان باید امر به معروف و نهی از منکر خاص خودش آموزش داده شود . مثلا
آموزش و پرورش وظیفه آموزش منکرات فرهنگی و تربیتی را به عهده داشته باشند
:
1- جهل و
نادانی
2- عقب گرد
به سنتهای غلط دوران طاغوت.
3- گرایش به
فرهنگ مبتذل بیگانه به خصوص غرب و ترویج مدو فرم لباس و آرایش غربی
4- پیروی از
بیگانگان در اموری مانند کروات زدن ریش تراشی و دیگر اموری که با فرهنک اسلامی
همسویی ندارد .
5- پوشیدن
لباس های زننده که بعضا عکس ها و عبارات زشت بر روی آن ها منعکس شده است
/.
6- نوشتن
جملات مستهجن و زشت برروی خود روها و دیوارها
7- عدم
رعایت حجاب و پوشش اسلامی
8- پوشیدن
لباس های تنگ و جوراب های کوتاه و نازک و بدن نما و هر گونه پوششی که موجب گسترش
فرهنگ ابتذال از خود بیگانگی وسلطه فرهنگی بیگانگان می شود و جامعه را
از معنویت تهی می سازد .
9- پوشش
مردان و جوانان نیز چنانچه موجب اشاعه ی فحشاء و بی بند و باری گردد
.
10- اختلاط
دختران و پسران ، مردان و زنان در مکان های عمومی و مراکز علمی
و دانشگاهی
11- ترویج و
توزیع نوارهای کاست ویدئویی مبتذل
12- گذاشتن
نوار و ترانه مبتذل در ملا عام یا در منزل محل کار و امثال آن
13- طرفداری
از افراد منحرف و گروه های فاسد وارداتی و نظریات ضد اسلام
14- سخنان
بیهوده و منافی عمومی و سلامت جامعه بر زبان جاری کردن به ویژه در تاکسی , اتوبوس
, مینی بوس و اماکن و غیر عمومی
در مدارس
ستون مشخص کننده معروف (کارهای نیک ) را با توجه به سن دانش آموزان در جلسات و
کلاس های پرورشی توضیح داده شود .
1- ایمان
2- تلاوت
قران
3- اندیشیدن
و تفکر
4- توکل و
اعتماد به خداوند متعال
5- صبر
وشکیبایی
6- تقوی و
پرهیزکاری
7- پیشی
گرفتن برای تحصیل و کارهای نیک
8- عفو و
بخشش
9- فرو بردن
خشم
10- شکر خدا
11- دعا کردن
با شرایطش
12- آموختن و
اموزش دادن قران و دانش
13- ذکر و
یاد خدا
14- دوستی با
دوستان خوب و با دیانت
-15صدق و
راستی در گفتار و رفتار
نتیجه
گیری
:
بحث در
شرایط امر به معروف و نهی از منکر :
نیاز به
زمینه سازی قبلی است یعنی اگر بخواهیم اثار امر به معروف و نهی از منکر را در
جامعه مشاهده کنیم . باید مقدمات وسایل اثر بخشی در وصول به آنان و امکانات
هدایت جامع را فراهم نماییم که مهمترین و بزرگترین وسایل تاثیر قدرت ، بسیج و
سازماندهی نیروهای آموزش دیده ، متدین ، مومن و جوانان پرشور و نشاط است
.
آموزش و
پرورش می تواند یکی از مهمترین نهادهایی باشد که این فرایض را به نحو احسن اموزش
دهد
.
منابع
:
1- قرآن کریم
2- نظارت عمومی تدوین حجه الاسلام علی
ابوالقاسی 1385
3- تعلیم و تربیت در اسلام شهید
استاد مطهری
4- پیوند نشریه ماهانه ی آموزشی – تربیتی
خیلی عالیه