دوشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۳۹ ب.ظ
37 خاصیت نماز در یک حدیث از رسول الله (ص)
راجع به نماز از پیغمبر(ص) سؤال شد، ایشان فرمودند:
الصَّلَاةُ مِنْ شَرَائِعِ الدِّینِ
نماز نهری از دریای خروشان و پرنعمت دین است
وَ فِیهَا مَرْضَاةُ الرَّبِّ عَزَّ وَ جَلَّ
در نماز، آنچه موجب رضایت رب هست قرار دارد
وَ هِیَ مِنْهَاجُ الْأَنْبِیَاءِ
نماز؛ مسیر تعلیم و تربیت و حرکت انبیاء(ع) بسوی آخرت است
وَ لِلْمُصَلِّی حُبُّ الْمَلَائِکَةِ
ملائکه(به همراه نعمات بیشمار) بسوی اهل نماز جذب می شوند
وَ هُدًى
برای نمازگزار، هدایت است
وَ إِیمَانٌ
و ایمان است
وَ نُورُ الْمَعْرِفَةِ
نور معرفت است
وَ بَرَکَةٌ فِی الرِّزْقِ
و برکت در رزق است
وَ رَاحَةٌ لِلْبَدَنِ
و راحت بدن است
وَ کَرَاهَةٌ لِلشَّیْطَانِ
موجب کراهت شیطان است
وَ سِلَاحٌ عَلَى الْکَافِرِ
سلاح است علیه کافر
وَ إِجَابَةٌ لِلدُّعَاءِ
سبب مستجاب شدن دعا
وَ قَبُولٌ لِلْأَعْمَالِ
و قبولى اعمال است،
وَ زَادٌ لِلْمُؤْمِنِ مِنَ الدُّنْیَا إِلَى الْآخِرَةِ
توشهى از دنیا به سوی آخرت برای مؤمن است،
وَ شَفِیعٌ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ مَلَکِ الْمَوْتِ
شفیع نزد ملک الموت،
وَ أُنْسٌ فِی قَبْرِهِ
و مونس قبر
وَ فِرَاشٌ تَحْتَ جَنْبِهِ
و فرش زیر پهلو است
وَ جَوَابٌ لِمُنْکَرٍ وَ نَکِیرٍ
جواب نکیر و منکر است
وَ تَکُونُ صَلَاةُ الْعَبْدِ عِنْدَ الْمَحْشَرِ تَاجاً عَلَى رَأْسِهِ
نماز بنده در محشر، تاجى است بر سرش
وَ نُوراً عَلَى وَجْهِهِ
و نورى در صورتش،
وَ لِبَاساً عَلَى بَدَنِهِ
و لباسى است بر تنش،
وَ سِتْراً بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّارِ
پردهاى است بین او و آتش،
وَ حُجَّةً بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الرَّبِّ جَلَّ جَلَالُهُ
حجتى است بین او و رب جل جلاله
وَ نَجَاةً لِبَدَنِهِ مِنَ النَّارِ
موجب نجات بدنش از جهنم
وَ جَوَازاً عَلَى الصِّرَاطِ
و جوازی بر (عبور از) پل صراط است،
وَ مِفْتَاحاً لِلْجَنَّةِ
کلید بهشت،
وَ مُهُوراً لِحُورِ الْعِینِ
و مهر حور العین
وَ ثَمَناً لِلْجَنَّةِ
و بهاى بهشت است،
بِالصَّلَاةِ یَبْلُغُ الْعَبْدُ إِلَى الدَّرَجَةِ الْعُلْیَا
نماز است که بندگان را به بالاترین درجات مىرساند
لِأَنَّ الصَّلَاةَ تَسْبِیحٌ
چون نماز تسبیح
وَ تَهْلِیلٌ
و تهلیل
وَ تَحْمِیدٌ
و تحمید
وَ تَکْبِیرٌ
و تکبیر،
وَ تَمْجِیدٌ
و تمجید
وَ تَقْدِیسٌ
و تقدیس خداوند
وَ قَوْلٌ
و گفتار
وَ دَعْوَةٌ
و دعا است ...
التماس دعا
تدوینگر: داود رحیمی
ارسال شده توسط: آقای کاظم احدی
---------------------
منبع:
الخصال ج2 ص 522
-----------------
۹۲/۱۱/۰۷