اروند نیوز

پایگاه اطلاع رسانی حوزه مقاومت بسیج دانش آموزی حضرت روح اله(ره) قادرآباد فارس
اروند نیوز
با سلام و تحیت
بادرود و صلوات برروح پر فتوح امام راحل و شهیدان انقلاب و با آرزوی سلامتی و ظهور منجی عالم بشریت امام زمان(عج) و سلامتی نائب برحقش مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی).
وبسایت اروند نیوز متعلق به حوزه مقاومت بسیج دانش آموزی حضرت روح اله(ره) قادرآباد، استان فارس می باشد و موضوعات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اطلاع رسانی به نشر می پردازد.

سعی کنیم فراموش نکنیم که از کجا آمده ایم 

در روایات بسیاری سفارش شده است برای اموات قرآن تلاوت نموده و خیرات آنها کنید، و این سفارش برای آن است که انسان زنده، به یاد متوفی بخواند، بفهمد، یاد بگیرد، متذکر شود، بر ایمانش افزوده شود، عمل نماید ...، و خداوند کریم نیز دعایش را مستجاب کند و از ثواب این همه خیر و برکت، به متوفای مورد نظر نیز رحمت آورد.


حضرت امام رضا(علیه السلام) فرمودند:

"هر کس قبر مؤمنی را زیارت کند و در کنار آن هفت مرتبه إنّا انزلناه بخواند، خداوند او را با صاحب قبر می آمرزد." (بحار الأنوار، ج 82، ص 169)


برای اموات بهترین دعا این است که انسان برای آنان از خدای مهربان طلب عفو و مغفرت کند . بخواهد خداوند رحمت و بخشش و نعمت‌هایش را بر آنان نازل فرماید. (.محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ماده صدقه، شماره 10342.)


در خصوص اثبات ثواب قرائت قرآن برای اموات دو نوع دلیل می توان بیان کرد:


- روایاتی که به صورت کلی بیان می کند به یاد اموات و گذشتگان باشید و آنها از کارهای نیک شما بهره می برند؛


- روشن است که قرائت قرآن یکی از کارهای نیک و پسندیده است.



خواندن سوره‎هایی از قرآن در حالت احتضار مانند سوره‎های؛ "یس"، "صافات"، "احزاب"، "آیة الکرسی"، "آیه 54 سوره اعراف"، و "سه آیه آخر سوره بقره" در روایات توصیه شده است.

( کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، قم، انتشارات اسوه، چاپ سوم، 1375ش، ج 3، ص 125 ـ 126؛ ر.ک: به توضیح المسائل، بخش اموات )


همچنین سوره‎های؛ "فاتحه"، "یس"، "صافات"، "تبارک"، "احزاب"، "آیة الکرسی"، "هفت مرتبه اناانزلناه"... را می توان خواند و ثوابش را به اهل قبور اهداء کرد.


رفتن به زیارت قبور غیر از فوایدی که برای اموات دارد، برای زندگان نیز مؤثر است؛ زیرا انسان را به یاد آخرت می‌اندازد. هدایا و ثواب‌هایی که برای اموات می‌فرستند، برای زندگان نیز مؤثر است و برای خودشان ثواب دارد. کسی که سوره حمد یا آیت الکرسی یا صدقه یا نماز برای اموات می‌خواند، اول اثرش به خود زنده می‌رسد، بعد برای میت.


مفهوم خیرات و صدقه اعم است. شامل هر نوع کار خیر ، یا حتی نیت و فکر و اندیشه خیر برای مردم و یا اسلام می شود. می توان هر عمل خیری که به قصد قربت انجام می شود ، ثواب آن را به روح اموات نثار کرد.


التماس دعای شما عزیزان هستیم .


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۱۵
علی حسن پور